Да си творец е триединство от въздух, вода и мисъл, убедена е Надя Чендерело
Моника ИЛИЕВА
Срещам я в Бургас, в КЦ „Морско казино“ – емблематично място за бургазлии, малко преди да отпътува към родната Италия. Надя Чендерело, елегантна в своето поло, умерено къса пола и ниски ботуши, ме очаква. Почти не носи грим, единствено - завладяваща харизма. Творческа. В залата, приютила изложбата й „Цветове на душата“, са подредени картини, изобразяващи дамски лица – красиви, акцентни – поезия върху платно.
Надя Чендерело е родена в Италия, на границата между Лигурия и Тоскана. Учи в Академия за изящни изкуства в град Карара, Тоскана. „Там, където има пещери от мрамор и Микеланджело лично е посещавал кариерите, за да избира бели късове за своите изящни скулптурни творби. Между тях е шедьовърът „Давид“ - не пропуска да вмъкне художничката от Ботуша. След дипломирането си във висшето училище работи с един от професорите. Съвместната им работа продължава с години. Придобива умения, усъвършенства своята техника с маслени бои, развива цветовете.
ПЪРВИ СТЪПКИ В ИЗКУСТВОТО. Започва да рисува като малка. Баща й обича да се изразява върху белия лист и го прави много добре. Не е художник. Дядо й е скулптор. Очевидно във вените на тази италианска фамилия тече изкуство, вместо кръв. Наследствен е усетът към красивото и изящното. Днес Надя харесва фигуративната живопис, както и да рисува с маслени бои.
ПОСЛЕДНАТА НАРИСУВАНА КАРТИНА. Голямо платно, представляващо жена с червена шапка на жълт фон. На изложбата „Цветове на душата“ в КЦ „Морско казино“ - Бургас, която все още може да бъде видяна, има наподобяващо я платно, но в чувствително по-малък формат. Картината е метър на метър, впечатляваща, намира се в дома на художничката в Италия.
ЛЮБИМ СЮЖЕТ. Женското лице е любима тема, запечатана върху платната на талантливата италианка. „В моите картини се вижда, че обичам да представям лица. Най-специфичната част в дамското лице са очите. И така, привлечена съм от едно лице, решавам да го нарисувам. Но трябва да ми „говори“. Трудно се прави портрет. Правя интерпретации върху образа и накрая е различно от реалността. В картината влагам и личността, психологически я разгадавам. Рисувах момиче от Германия неотдавна. Имаше специфично лице. Опитах се да направя портрета както аз го усещам. Когато момичето го видя, почувства емоция, сподели ми, че съм успяла да я видя отвътре. Играта с цветове и техники, имащи за цел да пресъздадат душевността на моя модел“, конкретизира авторът. За Надя да си художник е цялото й аз. Триединство от въздух, вода и мисъл. Чувства се добре като жена. Харесва това, което представя света на жената, посланията, които изпраща.
ПЪТЯТ ОТ ТОСКАНА ДО БУРГАС. В Бургас, най-морският град, я води познанство с хора. Харесва града от пръв поглед, оказва се нейното място. „Дойдох тук, живея в Бургас, но се връщам периодично в моята Италия. Старая се да работя, да творя тук. В Бургас“, споделя Чендерело. От две години живее в черноморския град. Харесва по малко от всички сезони в Бургас. Пролетта, защото има цветя и цветове. Есента и гларусите - в тази комбинация. Признава, че най-малко е рисувала морето, макар и да живее до море и в Бургас, и в Тоскана: „Мисля да започна да правя неща и за морето.“
ТВОРЧЕСКАТА АТМОСФЕРА НА ГРАДА. Израснала в Италия, познава добре изкуството, архитектурата на Тоскана, Флоренция, Венеция и Рим. Чендерело признава: „В Бургас намирам нещо по-вътрешно за мен. Не мога да кажа какво е точно. Така го усещам. Защото веднага ми хареса този град. Била съм в София, неведнъж, не ме грабна както Бургас. Все едно се намирам в моята къща в Италия. Така се чувствам в този град“. Иска да започне при първа възможност да работи в ателието си в града. Българският я затруднява, но не губи кураж,. Италия е родината, чувства се италианка. Прародителите й са италианци. Една страна, която харесва, защото й дава възможността да прецени и оцени изкуството от най-крехка възраст. Бургас обаче е вдъхновение.
Когато идва в Бургас, се запознава с художниците от „Александровска“ 22. Веднага назовава имената на Добрин Вътев и Атанас Стоянов. Вижда изложбите, които правят. Впечатлява се, че използват много често акварел. „В Италия базовата основа за живопис са маслени бои. Това, което видях в Бургас, ми хареса много“, коментира художничката от Тоскана. Знае кой е Владимир Димитров – Майстора. Интересува се, пленена е от неговите картини. Харесва платната му, макар и досегът й да е чрез няколко репродукции. „Много интересна живопис. Специфичното за Майстора са цветовете и самата фигура. Класическото италианско изкуство се е родило с фигурата. За мен изкуството се представя най-добре с фигурата“, заключава оценъчно Надя Чендерело. Не знае дали някога ще достигне своя творчески връх, изобщо дали върхът е достижим. За нея той е непрестанно търсене и още по-високи цели.