Георги РУСИНОВ
В близките дни Община Бургас ще пусне в експлоатация новите 125 електровелосипеда. Това стана ясно по време на заседанията на комисиите към Общински съвет – Бургас. Администрацията, в лицето на кмета Димитър Николов, е входирала докладна записка, с която общинските съветници трябва да гласуват предложената цена от 2 лева на час за наемане на модерните возила.
Темата бе дискутирана широко в комисията по екология, като председателят ѝ Стоян Грозев дори заяви, че цена от 2 лева на час е ниска. Заместник-кметът Весна Балтина обясни, че тъй като финансирането е с европейски средства, то задължително след това има така наречения период на устойчивост, което означава, че не може да се произвежда печалба от дадената услуга. Около 7000 лева на месец ще е издръжката на четиримата души, които ще поддържат електровелосипедите, плюс разходи за служебен автомобил, стана ясно по време на дискусията.
Директорът на ОП „Транспорт“ Пламен Димитров коментира, че моментът, в който Общински съвет гласува цената на услугата, то електровелосипедите ще могат да се наемат от бургазлии и гости на града.
„Те ще бъдат разположени на 10 позиции в града. Това са зони за наемане и оставяне на велосипедите. Работим на принцип, различен от този на тротинетките с цел да не бъдат захвърляни произволно в целия град. Затова ще са тези зони, защото ако не бъдат оставени там, няма да може да спре таксуването за потребителя. Тези зони винаги могат да бъдат намалявани или увеличавани, в зависимост от нуждите на самите граждани и гости. Най-голямата зона е целият Приморски парк. Там навсякъде в Морската градина може да се наеме велосипед и да се остави, защото там е най-атрактивната дестинация в града за каране на колело. Ще имаме такива зони и във всеки комплекс, на комуникативни места, където се събират много родители с деца, за да могат да се радват на велосипедите“, каза той.
Той също обясни, че цената е 2 лева на час заради периода на устойчивост.
„Видяхте, че някои от общинските съветници коментират, че цената е много по-ниска от тази на електрическите тротинетки, но тъй като тези велосипеди са закупени с европейско финансиране, нямаме право в момента да залагаме такива цени, че да отчитаме печалба“, обясни той.
За сравнение обаче цената за паркиране в синя зона остава 1 лев на час засега, така че една от идеите на управляващите за намаляване на автомобилния трафик в ЦГЧ, който да бъде заменен от велосипеден, изглежда, няма да се реализира поне с велосипедите под наем, за които общински съветници бяха категорични, че при първа възможност даже трябва да се увеличи още цената.
Междувременно старите велосипеди от няколко месеца не са в употреба. Какво се случва с тях, коментира Пламен Димитров.
„Те бяха дълги години ползвани и са много амортизирани. Софтуерът, който ги управляваше, също е стар. Затова сме ги изкарали от употреба. Ще допълня, че Община Бургас е спечелила европейско финансиране за закупуване на изцяло нови велосипеди, пак с 14 позиции, където ще се заключват. Този проект стартира сега през март месец и тепърва ще се работи по него“, обясни директорът на ОП „Транспорт“.