Факт. По-скъпи са, но по-ценни
Дона МИТЕВА
Местни, наети от специализираните борси или чужденци от трети страни – кои са за предпочитане – тази дилема стои все по-често пред хотелиери и ресторантьори при търсенето на така ценната работна ръка за летния сезон. Отговорите са различни: едни са за местните, които можеш да изгониш по всяко време на сезона, ако не отговарят на изискванията, други твърдят, че чужденците, като например индийците, са за предпочитане, защото са много по-старателни. Работната си сила вече предлагат у нас не само хора от Украйна, Таджикистан и Киргизстан, но и от Индия, Перу, Непал.
Местните са за предпочитане пред чужденците. Причината за това е, от една страна, комуникацията, а от друга страна – манталитетът и по-лесното проучване на определен работник, когото искаш да наемеш. „Освен това, ако не намерите допирни точки, можеш да го пратиш да си ходи, а ако е чужденец – вече си платил за него веднъж и дори да не ти харесва как работи той – нямаш право да го върнеш. И излиза с над 25% по-скъпо на работодателя. Поемаме на чужденците всичко: заплатата, която си изработва трябва да е същата, каквато е на българите, плюс всички добавки за пътни, настаняване“, коментира Златина Владева, управител на хотел в Приморско.
Ако все пак се стигне до наемането на чужда работна ръка в хотела, който представлява, предпочитанията са: „Ще наемем само работници от Украйна или рускоговорящи от бивши републики – това условие е единствено заради езиковата бариера. Освен това хотелът ни не е толкова огромен, че да се нуждае от много обща работна ръка, обясни тя, подчертавайки, че се осигурява квартира и изхранване, което е и за почивните дни също и за българи и за чужденци.
Увеличение на заплатите там се предвижда с около 20%, в сравнение с миналото лято.
От друг хотел в Приморско търсят цялостен хотелски персонал. Те имат своите кандидати, но въпреки това участват в специализираната за туризма трудова борса, за да видят и други желаещи за работа.
„Към момента предпочитаме българи, но по-високо качество на обслужването дават чужденци. От Молдова, Украйна, дори от Индия сме наемали персонал. Тези, които са обслужващ персонал и нямат пряк контакт с гостите на хотела не пречи езиковата бариера. С индийците, а и с другите чужденци контактуваме на английски на основно ниво. Но наистина индийците са доста работливи, изпълнителни, стриктни. Имаме заявени отново тази година хора, които са били наети при нас. Миналата година също работихме с тях“, коментира Добромира Янева.