Форматът – въпросите и отговорите пораждат съмнение
Дона МИТЕВА
11 души от общо 53-та кандидати за директорски кресла в област Бургас не са се справили с първия етап на конкурса – теста, сочат непотвърдени от Регионалното управление на образованието данни.
От просветното министерство обявиха, че 67% или 2/3 от кандидатите са преминали теста. Това ще рече, че резултатите от нашата област не се различават от националните.
За Бургаска област броят на школата, за които се кандидатства е 32, 13 от които в областния център.
Конкурсът се провежда в две части: писмен изпит, който се състои в решаване на тест и събеседване.
Съгласно правилата в първия етап кандидатите решаваха тест, генериран в МОН в деня на изпита. Той бе единен за цялата страна и съдържаше 50 въпроса. За всеки от тях има три варианта за отговори, от които само един е верен и носи една точка.
Според кандидати за директорски кресла в бургаско тестът е така направен, че на голяма част от въпросите, свързани с казуси, може да се посочи повече от един верен отговор, а условието е той да е един, като този отговор не може да бъде коригиран. А конкретните въпроси, свързани с нормативната база са много малко. Тази констатация я правят не само кандидати, които не са издържали теста, а и хора, преминали прага от минималния брой 30 точки, от възможните 50 максимални.
Ясни са допуснатите до конкурса за директори на училища
Пред вид фактът, че повечето от кандидатите са временно изпълняващи длъжността директор на определено училище или поне заместник директори логично е да се зададе въпрос – какво се случва с тези, които не са покрили теста? Въпреки неуспеха те ще продължат ли да изпълняват временно директорските си функции, което до голяма степен е парадокс.
„В кандидатите за директори на училища се създава усещането, че са ощетени. Всички са разочаровани от оценяването си, даже и тези, които са допуснати. До голяма степен причина за това усещане е, че не се публикуват въпросите и техните отговори, така както на Държавните зрелостни изпити, например.
Убеден съм, че резултатите този път са по-лоши от първия конкурс, проведен в този формат. За мен това означава, че има сериозен проблем. И той не е в кандидатите. Процентът на скъсаните е много голям. Самият формат – въпросите и отговорите пораждат съмнение, щом не се посочва кои са верните отговори. Това действа и демотивиращо на кандидатите“, коментира Константин Янков, регионален лидер на Синдиката на българските учители.
Вторият етап на конкурса - събеседванията започват от 10 септември. Всеки от кандидатите трябва да представи концепция за развитие на съответната образователна институция. Заедно с нея по време на изпита ще трябва да реши и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент, в МОН са разработени казуси, които ще бъдат предоставени на регионалните управления на образованието.