Георги РУСИНОВ
Миризми във въздуха има, но всичко е точно. Това е изводът от продължилата над 2 часа днес широка среща между различни институции и компании в Бургас, свързани с темата. Инициатор на кръглата маса бе Екологичната комисия към Общински съвет – Бургас, а модератори нейните председател и заместник-председател Стоян Грозев и Димитър Сотиров.
Присъстваха представители на РИОСВ-Бургас, Община Бургас, РЗИ-Бургас, Морска администрация – Бургас, „БМФ Порт Бургас“, „Лукойл“, експерти, граждани и медии.
Директорът на РИОСВ-Бургас Павел Маринов бе убеден, че нарушител има, но кой е той, все още не е ясно, тъй като не е установен. По думите му регионалната инспекция под негово ръководство е проверила всеки един сигнал за миризми.
„Всеки ден, когато е имало сигнали са правени проверки. На всички възможни места за съхранение, претоварване и преработка на продукти на базата добити или с произход въглеводороди. Не правим изключение, не фиксираме вниманието си само върху „Лукойл“, БМФ или някой друг. Върху всеки, който има досег, производствения му цикъл или дейността му е свързана с такъв тип дейност“, каза той.
Маринов бе категоричен, че превишавания на допустими норми не са засичани при сигналите. Думите му потвърдиха и от отдел „Екология“ на Община Бургас, които също замерват показателите на въздуха със своята мобилна лаборатория. От РЗИ-Бургас посочиха, че въпреки това има завишаване при заболяванията на горните дихателни пътища в периода от 2018-а до 2023-а, но конкретни цифри не бяха цитирани. Отговорът бе, че подробните данни са на сайта на Здравната инспекция.
Отново директорът на РИОСВ-Бургас коментира, че най-вероятно се нарушава някаква процедура при товарно-претоварните дейности в морето.
„Обаче кой точно, не можем да установим и да кажем танкерите на този, или на онзи замърсяват въздуха, защото не само на „Лукойл“ танкери влизат. Има и други танкери, и други поръчители на такъв тип продукти. Трябва да го проверим кой е и да го спрем. Това е нашата работа“, поясни Маринов и добави:
„Нямаме такива функции да следим всеки процес, който се извършва при претоварни дейности. Проследили сме как се извършва такъв тип претоварване на точката, която е определена от Морска администрация – на 10 мили от брега. Системата, която извършва този процес е херметична, няма как да изтече газ или течност от тази система. Засега това мога да кажа. Необходимо е да мине малко време, за да установим точната причина“.
Най-много са сигналите от централната градска част на Бургас и кварталите в близост до морето.
Според РИОСВ-Бургас няма как миризмите да са от изхвърлени от кораби продукти.
„Това е концентрирана миризма. Ако бъде свързана с изхвърляне на такъв тип продукти при всички случаи щеше да има следи във водата“, увери Маринов.
Представителите на „БМФ Порт Бургас“ приветстваха всякакви съвместни дейности за установяване на замърсителя. Ивелин Наков коментира, че няколко пъти екипи на РИОСВ-Бургас идват на Пристанището, но не констатират никакви нарушения от тяхна страна, тъй като по думите му се спазва изцяло технологичния процес на преработка.
„За да бъде установено дадено нарушение, то нормативен акт трябва да го е определил като нарушение, за да се знае, че някой е нарушил нещо. Тук пак казвам, че за миризми няма нормативна рамка, която да каже, че тук от тази рамка нагоре тези миризми застрашават здравето на хората. В този случай трябва да се започне чрез промяна в нормативната уредба. Да се приемат някакви стойности на миризми, които евентуално биха могли да оказват негативно влияние върху хората“, посочи консултантът към пристанищния оператор.
Наков обясни, че няма как да се провери технологичния процес на всяко едно предприятие и да се установи точно откъде е проблемът, тъй като по думите му „Бургас е промишлен град и миризми винаги е имало“, заради многото предприятия на територията му. Той не изключи и част от сигналите през лятото да са от туристи.
„Лукойл“ бяха другата страна, която участва на срещата със свои експерти. Върху тях основно пада обвинението за миризми от страна на утайниците на рафинерията. От Екологичния отдел на Община Бургас обаче заявиха, че в рамките на периода от 11 юни до 3 септември, когато са най-много сигналите, вятърът е бил от посока юг-югоизток, т.е. откъм морето и няма как в града да се усещат миризми от утайниците.
„Категорично в момента не става въпрос за миризма от тях. Разстоянието на завода от града е на десетина километра. Метеорологичната обстановка не е предпоставка миризмите в града да са от утайниците. Това потвърдиха и от Община Бургас“, заявиха заместник-главният инженер Николай Новачев и главният еколог Петър Бъчваров.
Декември миналата година е завършила първата част по изгарянето на 200 000 кубични метра стари нефтопродукти. Предстои втората част, в която трябва да се изгорят още 250 000 кубични метра.
„Не забравяйте, че държавата финансира този проект и до голяма степен нас това ни спъва. Тези отпадъци са собственост на държавата, но са на наша територията. Те не са наш ангажимент. Нямаме право със собствени средства и сили да правим и с 1 тон от тези утайки нещо, без да го съгласуваме с държавата. Така, че когато бъде решен въпроса с оценката за въздействие на околната среда на този проект, той ще бъде рестартиран и се надяваме да бъде приключен възможно най-скоро, дори преди графика, който ще бъде определен“, коментираха експертите на „Лукойл“ и добавиха, че имат няколко стационарни станции, които показват реални данни за качеството на въздуха.
Представителите на рафинерията изразиха съмнение, че сигналите за миризмите може и да са свързани с пръскането против летящи насекоми от страна на Община Бургас. Павлин Михов обаче веднага контрира и заяви, че това се случва в часовете от полунощ до 4:00 часа сутринта, а най-честите сигнали за миризми във въздуха са от обяд до 18:00 часа. На свой ред Михов попита някой знае ли какво всъщност се случва на нефтопристанището в Росенец.
„Резервоарите на Росенец са снабдени със системи, които предотвратяват изпарението на нефтопродукти от тях. Самата процедура по разтоварването на танкерите предвижда той да бъде закачен към твърд тръбопровод, който достига до така наречената система Vapor recovery unit (VRU), т.е. всички парни фази по време на разтоварването преминават през система, която ги сгъстява, през почистване с активен въглен и това нещо се контролира непрекъснато от компетентните органи, за да няма емисии от там. Всяко товарене и разтоварване минава през тази система. Това е категорично изискване по Наредба 16 от Министерство на околната среда и водите. Повече от 6 години се експлоатира тази система“, отговориха Новачев и Бъчваров.
От Морска администрация добавиха, че много от сигналите са били в дни, в които е нямало претоварване на горива от танкери.