Вторник, 17 Сеп 2024
    
Мнения

Петя Петрова, началник на РУО – Бургас: В учителските редици навлизат все повече млади кадри, които носят свежи идеи

  16.09.2024 14:54  
Петя Петрова, началник на РУО – Бургас:    В учителските редици навлизат все повече млади кадри, които носят свежи идеи

Петя Петрова е началник на Регионалното управление на образованието в Бургас след проведения през лятото конкурс в Просветното министерство.

Завършила е ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ във Велико Търново.

Петрова е основател на сдружение „Макензи“ – организатор на национално състезание по превод и други образователни инициативи.

Тя е единствен номиниран представител на България в програмата на правителството на САЩ – IVLP (международни лидери в образованието) 2012 г.

Завършила е обучителни курсове на Университета Орегон, САЩ – 2011 г., Колумбийски университет, САЩ (програмата на Америка за България – Лидери в образованието – 2016 г.) и Университета в Aризона, САЩ (2019 г.).

Тя бе заместник-директор на Немската езикова гимназия „Гьоте“, Бургас и дългогодишен учител по английски език.

 

Интервю на Дона МИТЕВА

 

– Г-жо Петрова, ще бие ли първият звънец във всички училища на територията на област Бургас? Има ли такива, където ремонтите възпрепятстват старта?

– На 16 септември 2024 г. всички училища в област Бургас ще открият новата учебна година. В 60 от тях бяха извършени основни ремонти, включително изграждането на спортни площадки и обновяване на сградния фонд по Националната програма на Министерството на образованието и науката. В четири учебни заведения – две в община Бургас и по едно в Малко Търново и Несебър – ремонтните дейности ще продължат малко след 16 септември, но това няма да възпрепятства откриването на учебната година и нормалния учебен процес.

Готовността за новата учебна година е неразривно свързана с анализа на постиженията и предизвикателствата от изминалата година. През летните месеци педагогическите специалисти от областта участваха в редица обучения за подобряване на методическите си умения и поставянето на ефективни цели за предстоящата година, което спомага за оптималната подготовка на образователните екипи.

– В Община Руен на вниманието на общинските съветници бе предложена докладна за закриването на две основни училища – „Алеко Константинов“ в село Добромир и „Иван Вазов“ в село Струя – докъде е доведена процедурата, учителите имат ли яснота ако това се случи, къде ще продължат да преподават? Децата за къде са пренасочени?

– В контекста на демографските процеси, в община Руен бяха предприети стъпки за закриването на две основни училища по предложение на Общината – „Алеко Константинов“ в село Добромир и „Иван Вазов“ в село Струя. Учениците от тези училища ще продължат образованието си в СУ „Д. Полянов“ в село Трънак, където ще се обучават в самостоятелни паралелки. В последните години в тези населени места те се обучаваха в слети паралелки поради намаляващия брой на децата, което доведе до нуждата от оптимизация на училищната мрежа в региона с оглед осигуряване на по-високо качество на образованието.

– Изпълнен ли е план-приемът в гимназиите, има ли закрити паралелки, има ли новооткрити?

– Въпреки предизвикателствата, свързани с демографските и икономически фактори, от предвидените 157 паралелки в областта успешно са реализирани 153. Закрити са четири паралелки, като две от тях са на територията на община Бургас, а по една в общините Айтос и Царево. Въпреки това, новооткрити паралелки в областта успяват да предложат разнообразни възможности за професионално развитие на учениците, особено в направления като информационни технологии и предприемачество.

Важно е да се отбележи, че за първи път в областта ще се провежда обучение с дуална система на образование в 10 паралелки.

– В последните две години, че и малко повече, в редиците на учителите се вляха доста млади хора, поблазнени от доброто заплащане – та, можем ли вече да кажем, че гилдията не е тотално застаряла?

– През последните години в учителските редици навлизат все повече млади кадри, които носят свежи идеи и амбиция за професионално развитие. Макар част от тях все още да нямат значителен опит, те получават подкрепа чрез менторски програми и обмен на добри практики с по-опитни колеги. Обучението е процес, който продължава през целия живот, а тези механизми гарантират плавното въвеждане на новите учители и стимулирането на техния потенциал за творчески и иновативни подходи в класната стая.

– По Механизма за приобщаващо образование – до каква степен са обхванати децата от уязвимите групи – има ли положителна тенденция? Какво предстои още?

– РУО – Бургас продължава активно да работи по програми за интеграция и приобщаващо образование. Беше спечелен нов проект за интеркултурно образование, финансиран от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Този проект надгражда работата, извършена през предходната година, когато в сътрудничество с университет „Проф. д-р Асен Златаров“ бяха разработени методически материали за работа в целодневна организация на обучението с акцент върху културното многообразие. Учителите получиха знания и уменния да прилагат новите методи. Проектът ще бъде официално представен в следващия месец.

В допълнение, РУО – Бургас продължава да изпълнява Националната програма „Заедно за всяко дете“, като целта е да се осигури равен достъп до образование за всички ученици. Там са предвидени няколко междуинституционални срещи за синхронизиране и оптимизиране на дейностите на екипите. 

– Бургас се установи на картата на страната, а и не само на нея, като средище на големи образователни прояви. Като пример ще дам само първата в света олимпиада по изкуствен интелект. Има ли вече планирани подобни прояви и за новата учебна година?

– Важен образователен форум, който вече две поредни години привлича експерти от цялата страна, е ЕДУ – Бургас. Форумът събира водещи специалисти, учители и ученици от региона, представяйки техните постижения наред с панелни дискусии по ключови теми за образованието. През тази година очакваме нови и значими въпроси, които да бъдат разгледани в рамките на събитието.

Бургас ще бъде домакин на множество образователни инициативи, сред които Националната олимпиада по руски език и Националния конкурс за театър на немски език. Това дава възможност на учениците да участват активно и да се развиват в различни културни и академични направления

– Как се урежда въпросът с децата на украинците?

– В сътрудничество с Българския Червен кръст (БЧК) и УНИЦЕФ, РУО – Бургас организира информационни сесии, насочени към украинските семейства, за улеснение на процеса по записване на техните деца в българските училища. Сесиите допринесоха за успешното интегриране на учениците от украински произход, като за тях бяха осигурени и допълнителни дейности и езикова подкрепа

– Приключва втори етап от конкурсите за директори, след дългата сага по оспорване на процедурата. Можем ли вече да си отдъхнем, че въпросът е решен и много училища ще започнат нормално учебната година с назначени след конкурс директори? Предполагам, че това ще доведе и до по-голямо спокойствие в колективите на тези училища, защото ще отпадне проблемът с временното заместване и директорите ще могат да подходят с по-голяма тежест и авторитет към решаване на проблемите.

– В рамките на втория етап от конкурсите за директори в областта 12 кандидати не преминаха успешно тестовата част. Процесът продължава с интервюта, които се провеждат по утвърден график, а спечелилите кандидати ще бъдат назначени навреме, за да осигурят стабилно ръководство в училищата още в началото на новата учебна година. Назначаването на директори ще допринесе за създаването на спокойна и ефективна работна среда в училищните колективи.

– Безплатните учебници – доставени ли са вече? Училищата ще съумеят ли да създадат организация за реда на ползване, защото те са за три години?

– За първа година учебниците за всички класове са безплатни и всички необходими за новата учебна година вече са доставени. Училищата ще организират процеса на тяхното раздаване, като се създадат условия за правилното им съхранение и използване в продължение на три години. РУО – Бургас, ръководствата на училищата и педагогическите екипи работят устойчиво за осигуряване на успешен старт на учебната 2024/2025 година, както и за повишаване качеството на образователния процес в региона.