Васил Атанасов е роден в Бургас, където завършва и Немска езикова гимназия „Гьоте“.
Продължава образованието си в САЩ. Там получава бакалавърски степени по „Мениджмънт на информационни системи“ и „Международен бизнес“ в Drexel University, Филаделфия.
По време на престояв Америка работи за кратко в банковия сектор, занимавайки се с анализ и обработка на междубанкови разплащания. След завръщането си в България, през 2007 г. се присъединява към екипа на “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД - Летище Бургас.
Завършва магистратура по „Финанси“ от Стопанска академия „Д. А. Ценов“ в Свищов.
По време на кариерния си път заема различни позиции на Летище Бургас.
Интервю на Дона МИТЕВА
- Г-н Атанасов, както се пее в една песен „свърши лятото, идва есента“, тя е време за равносметка. Та, какъв бе сезонът за Летище Бургас?
- Можем да окачествим сезона на Летище Бургас като добър. Нивата на трафика са без съществени различия от предходния сезон. За първи път тази година бяха посрещнати полети от Лондон Саутенд (Великобритания), Прищина (Косово), Карлови Вари (Чехия), както и други общо 8 нови дестинации. 6 нови за Летище Бургас авиокомпании изпълняват полети през 2024 г., а като акцент също можем да отличим и това, че TUI fly Deutschland рестартира полетите до Бургас от Хановер след повече от 10 години пауза.
-Може ли да се каже, че се настигат вече нивата от предковидните години или има какво още да се желае?
- Разбира се, че има какво още да се желае. Дори и само поради факта, че все още нямаме полети от/до Русия, Украйна и Беларус, т.е. 20% от трафика ни през 2019 г. липсва заради санкциите и войната.
Поради предизвикателствата на авиокомпаниите с капацитета, възстановяването на пазари, като например Германия, е бавно. В тази посока обаче бележим успех с реализирането на тригодишния проект SunExpress-Electra Airways, посредством който от Лято 2025 очакваме значително да се подобри представянето на немския пазар и увеличи осезателно потока от германски туристи към Българското Черноморие. Припомням на читателите Ви, че въз основа на този проект през първата година - 2025 г., два самолета ще извършват полети до 7 немски дестинации на седмица, като единият от тях ще бъде базиран на Летище Бургас. През 2026 г. броят им ще бъде удвоен до четири базирани самолета и допълнително увеличен до общо седем самолета през 2027 г., в зависимост от търсенето.
- Кои дестинации това лято са в топ пет за бургаския аеропорт?
- Прага (Чехия), Катовице (Полша), Манчестър (Великобритания), Тел Авив (Израел) и Варшава (Полша).
- Колко дестинации остават активни до късна есен?
- Лондон Лутън (Великобритания), който е целогодишен, Краков (Полша), Анталия (Турция), Варшава (Полша), Каунас (Литва), Манчестър (Великобритания), Виена (Австрия), Хелзинки (Финландия) и Копенхаген (Дания) – те са планирани да бъдат изпълнявани до края на октомври.
- Какво се очертава за зимния период?
- Полети от/до Лондон Лутън (Великобритания), който е традиционният ни целогодишен маршрут. Не спираме да съдействаме активно на „Фонд за развитие на Летище Бургас“ за допълнителни зимни маршрути.
- Какво бихте казал на всички ония, които атакуват концесионера, че не развива равнопоставено бургаското и варненското летище?
- Не бих желал да провокирам излишна полемика по въпроса, а ще се упова на фактите. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД неведнъж е подчертавал своя ангажимент като отговорен концесионер и работодател да продължи да увеличава целогодишния трафик и свързаност на Летище Бургас, включително с много инициативи, в които участва, в т.ч. и с експертната си и финансова подкрепа към „Фонд за развитие на Летище Бургас“. През 2023 г. то е обслужило повече пътници от Летище Варна – както през почти всички години от 2006 г. насам – включително това сочат данните и за тази година. От началото на концесията през 2006 г., над 110 млн. евро са инвестирани в проекти на Летище Бургас. За периода от 2022 до 2026 г., „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД се е ангажирал да инвестира над 50 млн. евро (от които вече са инвестирани над 7 млн. евро) на Летище Бургас. Компанията води прозрачна политика към медиите и обществеността, като изпълнява съвестно, навременно и изцяло всички свои ангажименти и задължения към държавата. Неотклонният ангажимент на „Фрапорт“ е да продължава да работи за развитието на трафика на Летище Бургас и популяризирането на България като атрактивна туристическа дестинация, съвместно със своите партньори от страната и чужбина. Компанията винаги е третирала двете летища по равнопоставен начин и ще продължава да го прави и занапред.
- Водят ли се разговори с нови авиокомпании с тенденция увеличаване на пътникопотока и разнообразието от дестинации?
Непрекъснато се водят преговори с авиокомпаниите в тази посока. Вече имаме и конкретен резултат от тях, а именно обявената първа нова дестинация за 2025 г. – на Discover Airlines от германския град Мюнхен.
- „Фонд за развитие на Летище Бургас“ работи ли вече в полза на най-слънчевото летище на Балканите?
-„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД спазва неотклонно своя ангажимент за активна експертна и финансова подкрепа към работата на новоучредения от 13-те общини в Област Бургас – „Фонд за развитие на Летище Бургас“. Компанията организира и проведе съвместно с ръководството на Фонда срещи с 4 авиокомпании до момента, с цел обсъждане на възможностите за целогодишни полети от/до Летище Бургас, както и бе спазен финансовият ангажимент на компанията, който е в размер на 200 000 лв., за подсигуряването на безпроблемната работа на сдружението.
-Усети ли се ефекта от „въздушен Шенген“ през сезона?
-Присъединяването към „въздушен Шенген“ донесе редица предимства за пътниците на Летище Бургас. Премахването на паспортния контрол при полетите в рамките на Шенгенското пространство значително ускори обработката на пътници и позволи по-бърз и удобен достъп до страната за гражданите на Шенгенските държави.
В оперативен план екипите на Летище Бургас показаха завиден професионализъм, успешно адаптирайки се към новите изисквания, без това да повлияе на гладкото протичане на работния процес.
-И нещо по-лично: Това ви е първи сезон - горещ ли е столът на директор на летището? С какво е по-голямо предизвикателството от това да си началник-отдел „Перонно обслужване и карго“?
- Предполагам, че няма да е изненада за никого, ако кажа, че първият ми сезон като директор на Летище Бургас е безспорно предизвикателен. Ръководенето и комплексният поглед върху всички дейности, координацията между различните отдели и гарантирането на безопасността и ефективността на процесите, особено в разгара на летния сезон, правят стола наистина „горещ“! В същото време считам това за прекрасен стимул за професионално и личностно развитие!
Разликата с предходната позиция, която заемах, е основно в мащаба на дейността и магнитуда на отговорностите, които трябва да поема.