Магдалена Динева
„Фактът, че в интернет пространството намират място хора, които предлагат услуги, базирани на личен опит или мотивация, а не на конкретна експертиза, се дължи на това, че живеем в пазарна икономика“. Това каза за вестник „Черноморски фар“ певецът и влогър Артьом Анатолиевич - Арти, който е и докторант в УНСС. Той, заедно със своята половинка Кристина Дончева, всекидневно повдигат завесите на ежедневието си в няколко интернет платформи.
Артьом допълни, че всеки е способен да прави каквото си иска и след като заснемането на видео съдържание е толкова лесно достъпно, то всеки може да си направи курс. „Не е чак толкова голяма философия и съответно всеки може да се опита да си продаде курса под каквато форма и по какъвто начин иска“, каза още той.
А колкото повече аудитория има един човек, толкова по-лесно може да си продаде съответния курс, без значение дали има някакво съдържание, или не.„По този начин, за съжаление, качеството на тези предлагани услуги доста пада“, сподели Артьом.
Той подчерта, че все пак са налични и стойностни курсове в интернет пространството. Но по думите му около 80 - 85% от т.нар. „онлайн коучове“ по-скоро преразказват информация, която вече е широко известна, или не са в състояние да помогнат кой знае колко много на потребителя, който ще си купи техния курс.
Що се отнася до „болните“ теми, които съвременните коучове „атакуват“, за да привлекат по-голяма аудитория, Артьом сподели следните свои наблюдения: „Основните сфери, които бизнес коучовете засягат, са насочени, първо, към „режим на хранене“, „диети“, „тренировки“. Другото направление е как да развиеш собствен бизнес или казано другояче – от нищо да направиш нещо. А третата насоченост е как да си популяризираш съдържанието в социалните мрежи“, съобщи той.
Според него тези три направления се разпространяват най-вирусно, защото те са общи и има много какво да се каже по тях. „От моя гледна точка всеки разказва едни и същи неща само че през собствената призма“, категоричен е Артьом. И добави, че няма една-единствена формула, по която да се разработват трите основни теми. „Всеки може да го направи по свой собствен начин и да достигне до същия успех, до който е достигнал и някой друг с неговия си прочит. Всяко мнение може да бъде хем правилно, хем грешно“.
Артьом счита, че така или иначе няма излишна информация или излишно обучение. „Напротив – адмирирам и вярвам, че всички трябва максимално много да се надграждаме, да четем нови неща, да слушаме аудиокниги, подкасти. Но все пак трябва да има филтър“, убеден е той. Необходимо е човек да извлече онова, което е стойностно за него. Поради това Артьом препоръчва да се извърши предварителен self research, тоест – да знаеш твоят бъдещ коуч през какво е минал, дали ти пасва като човек и на база на това да вземеш решение дали искаш да му се довериш.
„Имам познати и приятели, които са си закупували онлайн обучения, от които не са научавали нищо ново“, довери Артьом. По думите му това им е донесло нотка на разочарование. „Но пак казвам, че няма излишна информация, защото пък един такъв опит може да ти покаже, че си натрупал известно количество знания. Сверяваш си часовника“.