Събота, 22 Фев 2025
    
Бургас

По-скъпи синя и зелена зона разделиха отново управляващи и опозиция

  21.02.2025 14:07  
По-скъпи синя и зелена зона разделиха отново управляващи и опозиция

Предложение. Час престой да скочи от 1.30 на 2 лева

 

Георги РУСИНОВ

 

Една от вечните теми на раздор – платеното паркиране в Бургас, отново разбуни духовете на обществеността и раздели местните политици. Кметът Димитър Николов е входирал докладна записка, с която престоят за час в синя и зелена зона става 2 лева, а за половин час – 1 лев. Новината не е изненадваща, тъй като намерението за това бе обявено преди време. Сега Общински съвет – Бургас трябва да гласува предложението в наредбата за такси и цени на услуги, което се разгледа в постоянните комисии към местния парламент.

Администрацията аргументира искането си с нарастващото търсене на паркоместа и тенденциите в Европа за ограничаване на автомобилния трафик в централните градски части. Изравняването на цените в двете зони идва и от факта, че те работят целогодишно и разходите за поддръжката им са еднакви.

От проведените обществени консултации става ясно, че бургазлии настояват за разширяване на зоните за платено паркиране и изграждане на нова инфраструктура. Запазването на досегашните цени обаче не е възможно, заявяват от Общината в мотивите си.

Комисията по екология коментира подробно темата с предложените увеличения. Интересното бе, че нито един от дебатиращите не спомена и екологичния фактор от прекомерното паркиране в обхвата на зоните, като газово и шумово замърсяване. Общо взето мантрата на опозицията бе, че предложеното увеличение няма да има необходимия ефект от намаляване на паркирането в ЦГЧ.

Виолета Диянова от ПП „Възраждане“ поиска яснота около намеренията на администрацията за увеличаване на цената. Тя попита и каква точно е причината за увеличаващото се търсене на паркоместа – дали е от застрояването на комплексите, или от прииждащите временно автомобили в тях.

Директорът на ОП „Транспорт“ Пламен Димитров отговори, че едно от основните изисквания е за всеки апартамент да има осигурено едно паркомясто. Проблемът идва от това, че по думите му, всяко семейство вече има дори повече от два автомобила.

„Затова се наблюдава това струпване и липса на паркоместа. Превозните средства са прекалено много, увеличават се ежедневно на територията на града. Да, вярно е, обособяват се паркоместа навсякъде, където се ремонтират улиците, но въпреки това пак се наблюдава недостиг“, обясни той.

 

Фирмени автомобили заемат местата на живеещите по адрес

 

Споменат бе и проблемът с фирмените автомобили, които също се паркират масово в платените зони. Когато обаче, твърди Димитров, се въведе платен режим, брандираните возила няма да имат това право и ще бъдат изместени извън централните и периферните зони, които обхващат платеното паркиране. Как точно това ще се случи, той не поясни.

Председателят на комисията Стоян Грозев обясни, че това действително е голям проблем и го забелязва не само в ЦГЧ и платените зони, но и в други части на града, като за пример даде паркинг в „Славейков“, където 1/5 от него е зает с такива коли.

Димитров се съгласи и уточни, че този феномен се наблюдава дори и в крайните квартали и комплекси.

 

Математиката на администрацията или как да намалим с 1 час престоя

 

Директорът на ОП „Транспорт“ смята, че точно това ще се получи с увеличаването на цената. Според него всяка една по-скъпа услуга намалява потреблението.

„Това ще ограничи донякъде почасовия престой. Т.е. ако досега един автомобил е стоял 3 часа и е заплатил 3.90 лева по сегашните тарифи, то най-вероятно след приемането на тази цена ще стои 2 часа и ще плати 4 лева. Но в този един час паркомястото ще бъде свободно за друг водач, който може да се възползва от тази услуга“, категорично отбеляза той.

Тази математика на пръв поглед изглежда безпогрешна, стига Димитров да бе обяснил и откъде е сигурен, че шофьорите ще си правят подобни сметки. Но пък теорията стои добре в сферата на емпиричните изследвания. Шефът на ОП „Транспорт“ обаче отказа да прави прогнози с колко точно ще намалее паркирането, провокиран от въпроси на Мариян Иванов от „Възраждане“ и арх. Дилян Георгиев от ПП/ДБ в заседанието на Транспортната комисия. Тези сметки, по думите му, нямало да са точни.

За успешен пример на гореспоменатата формула на администрацията Димитров посочи случая с паркинга на „Гурко“.

„От началото на 2025-а престоят за час от 1 лев стана 2 и има отлив от автомобили, които паркират благодарение на по-високата цена. А той беше с изчерпан капацитет също“, каза директорът на ОП „Транспорт“.

Отново в ресорната Комисия по транспорт примерът бе даден и затова Мадлен Мутафян от БСП попита защо в такъв случай не се помисли за вариант цената за паркиране там да е по-ниска, за да се облекчи натоварването в съседните синя и зелена зона. А уж поизпразненият паркинг „Гурко“ отново се оказа пълен след като Димитров обяви, че от 550 места, 350 в момента са с абонаменти за месец.

Обратно в Комисията по екология Иван Иванов от СЕК обяви, че няма да подкрепи това предложение, тъй като смята, че няма да има никакъв ефект. Ако се търси такъв, той посочи, че тарифата трябва да е по-скъпа, но това би било подходящо само за района на суперцентъра, иначе каквото и да е увеличение в момента ще представлява финансово утежняване за гражданите и гостите на Бургас.

Той продължи с това, че обхватът на зоната с платеното паркиране постоянно расте и се получава ефектът на доминото, а приходите са станали 3 пъти повече от разходите.

В отговор към изказването му се впусна отново Пламен Димитров, този път заедно с подкрепата на заместник-кмета по финанси Станимир Апостолов.

„Подчертавам, че за живеещите няма да има никакви промени. Тях не ги касае това вдигане на цената. Те си паркират със стикер за локално паркиране, за който няма промяна на този етап. Плащат си годишен абонамент от 5 лева на месец и ще продължи да бъде толкова“, заяви първият, а вторият добави:

„Не е вярно, че приходите са 3 пъти повече от разходите. Не знам защо има общински съветник, който да иска в бюджета да влизат по-малко средства? И когато говорите, че има други начини – какви са те? Етажните паркинги, изграждане на нови паркинги. Нали? Тези инвестиции се извършват със средства от бюджета. Така че с приходите, които влизат от зоните за платено паркиране и паркингите се усвояват нови паркоместа, разработват се проекти и дай боже да се направят и етажни паркинги. Виждате, че част от гражданите изразяват недоволства. Някои от тях, разбира се, са подклаждани от общински съветници“.

 

Ще я бъде ли червената зона?

 

Партньорът в управлението на ГЕРБ в местния парламент Стоян Грозев от КОД/БВ/Ние гражданите подкрепи мотивите зад докладната и се съгласи с изказването на Пламен Димитров за това, че тази мярка касае ограничаване на автомобили и шофьори, неживеещи в обхвата на платените зони. Той също напомни, че цената на стикера за живеещите остава непроменена. Грозев припомни и идеята за въвеждането на така наречената червена зона.

„Предполагам тук в тази зала няма човек, който да не би подкрепил и 3 лева да е цената в нея, но с лимитиран престой, за да може всеки един да има възможност по-лесно да си свърши работата в институциите, които са в ЦГЧ. Именно това лимитирано почасово паркиране би допринесло за това“, уточни председателят на Екокомисията.

Пламен Димитров обясни, че идеята за въвеждане на червената зона не е отпаднала нацяло и отново вкара математиката в аргументите си.

„В идеалния център, заключен между улиците „Васил Левски“, „Христо Ботев“, Гаровия площад и „Цар Симеон I“ има 1000 паркоместа, от които може би само 200 се използват за почасово паркиране. Останалите са на живущи със стикери. Така че единствено тези 200 места ще имат този ограничителен режим, ако го въведем. Не е много голям периметър и брой, който ще се отрази драстично на центъра“, каза той.

 

Мюнхен, Страсбург, ама Бургас си е Бургас

 

Заседанието на Транспортната комисия също предостави интересен дебат по темата с по-скъпата услуга. Стигна се и до лек словесен спор между администрация и опозиция. Арх. Дилян Георгиев обяви, че предложението за увеличаване на цената на платеното паркиране е „решаване на проблеми от миналия век с варварски методи от още по-миналия“. Младият общински съветник разясни, че не вижда по никакъв начин как цена от 2 лева ще намали паркирането.

Реагира заместник-кметът Станимир Апостолов:

„Искам да ми дефинирате варварския метод. В цяла Европа, в централните части, където има най-голямо струпване на автомобили, има регулация срещу заплащане. И съответно според натовареността има отделни зони – някъде са направени на рингове, някъде на пояси и това заплащане варира. Виждам, че сте преживели някакъв катарзис, защото миналата година, когато обсъждахме актуализацията на цената от 1.30 лева, вашата група искахте да бъде 2 лева. Сега изведнъж стана варварско“, каза той.

В друга комисия адв. Христина Хаджиатанасова го попита кога групата им е искала цената да става два лева, на което заместник-кметът не отговори.

По най-важния казус с очакванията и той не даде категоричен отговор.

„Имаме такива да намалее интензитетът на паркирането. Това не е единствена мярка, която се прилага. Започва строителство на етажен паркинг на „Гурко“. Тази година се надявам да реализираме паркинга южно от бул. „Мария Луиза“. С това също целим да се подобри паркирането в града. В другите градове, където има платено паркиране, цената на тази услуга също е 2 лева“, обоснова искането на администрацията той.

Арх. Георгиев продължи и даде пример с Мюнхен, където второстепенните улици са предоставени за живущите там срещу 30 евро на година, като са оставени сами да си намират място. Това било в комбинация от платени и буферни паркинги и мерки стимулиращи градския транспорт.

Мариян Иванов пък даде за пример Страсбург, където като паркираш на буферен паркинг, после със същия билет се возиш в градския им транспорт. Общинският съветник се зачуди и ако действително има спад в паркирането и повече хора се качат по автобусите, дали „Бургасбус“ би могъл да обслужи такъв допълнителен пътникопоток.

Председателят на комисията Евелина Михалева заяви категорично, че е за строгите мерки, но те не били за град като Бургас.

„Примерите, които давате за Мюнхен не могат да се реализират в Бургас. Тук, ако забраним улици за паркиране освен за резиденти, нали се сещате, че ще се породи едно огромно недоволство? Макар че аз съм много за крайните мерки, но те не са за град като Бургас. В Мюнхен не се допитват до гражданите и се взимат кардинални решения. И то от администрация, не от Общински съвет“, посочи тя.

Михалева отново използва и любимо свое сравнение с кафето и водата в един петзвезден бургаски хотел и цената на синята зона.

„Ефект в началото ще има, сигурна съм в това. После ще видите как всички ще свикнат с тази цена. Когато синята зона стартира на 1 лев, в „Приморец“ кафе и вода струваха 1.30 лева. Само ми кажете къде в момента ще намерите такива цени? Моето предложение дори е за по-висока цена в ЦГЧ. Това е административен център, където хората идват да си свършат работата, а не да си оставят колата някъде цял ден и да се разхождат по улиците. Така е, не е удобно, ние не обичаме да плащаме в България за нищо, но няма как да се справим с всичките тези коли, които са в града“, уточни тя.

Председателят добави и че платеното паркиране не е задължение, а екстра.

„Ако искате, елате, ако искате – не идвайте с кола. Ако ви е скъпо, не го плащайте. Това е като в магазина, когато имам кисело мляко от 1.50 лева и 2 лева, аз ще си избера кое да си купя. Не е задължение на общината да осигурява евтин транспорт на гражданите. Задължение е да осигурява по-добър живот на хората, живеещи в района на платената зона, но не и на тези, които идват да си свършат работата“, заяви Михалева.

В този тон на песента се включиха и с кратки изказвания Боян Дяков и Йордан Вълев от ГЕРБ.

Гласуването в двете комисии показа ясното противопоставяне между управляващи и администрация. Със сигурност темата ще бъде широко дебатирана и в зала идния вторник.


Анкета

Мнения

Бургас Мнения Общество
Д-р Светослав Гогов: Новият ангиографски апарат осигурява по-бърза и ефективна помощ за пациентите
  20.02.2025 19:30      

Със стартирането на нов ангиографски сектор в Кардиологичното отделение на УМБАЛ Бургас, пациенти