Георги РУСИНОВ
Когато и последното свободно каре в бургаския комплекс „Възраждане“ попадне съвсем скоро в обхвата на синята зона, номерата с паркирането ще приключат. В това е категоричен шефът на ОП „Транспорт“ Пламен Димитров, който в следващите дни ще убеждава общинските съветници, че зоната заключена между бул. „Сан Стефано“, бул. „Мария Луиза“, ул. „Княз Борис“ и ул. „Христо Ботев“ трябва да попадне в обхвата на платеното паркиране.
По време на комисията по екология му бяха зададени редица въпроси от опозицията за необходимостта от това разширение. Виолета Диянова от „Възраждане“ попита колко броя автомобили са регистрирани на живущите в района, колко паркират през деня и колко след работно време.
„Също така забелязвам, че повечето желаещи да има синя зона се оплакват от липсата на контрол. Има разпоредби, които регламентират правомерното и неправомерното паркиране и не би следвало да е пречка и към момента, когато няма синя зона, да се изпълнява този контрол. Евентуално защо не се случва?“, добави тя.
Диянова също така пожела да разбере как точно се предвиждат повече паркоместа с въвеждането на новите подзони, както е посочено в докладната на кмета Димитър Николов.
„За брой автомобили може да искате информация от сектор „Пътна полиция“. Само те могат да кажат колко автомобила са регистрирани в този район. Ние направихме проверка и мога да кажа, че има 6000 домакинства, но колко автомобила има всяко едно – не можем да отговорим. По отношение на това колко коли паркират също не е правена такава статистика, защото няма как да бъде направено такова нещо. По проект се предвижда да бъдат обособени 1700 паркоместа. Ако нормативните уредби позволят и други мерки като смяна на двупосочно с еднопосочно движение, където е възможно, също ще се увеличат местата“, отговори Димитров.
На въпроса как ще се освободят повече паркоместа, той уточни, че става въпрос за повече места за живущите в зоната.
„Очакваме от тази зона да изчезнат фирмените автомобили, изоставени и автомобилите, които са трети, четвърти на домакинство. Наредбата не позволява повече от два автомобила на домакинство да бъдат регистрирани. При текущите ремонти, всяка възможност където позволява, се обособяват паркоместа. По „Гладстон“ доскоро почти нямаше паркиране, сега след ремонта ще има с 50 места повече“, обясни директорът на ОП „Транспорт“.
Димитров е категоричен, че контрол в обхвата на зоната има и това се потвърждава от окол 80-те броя скоби, които служителите му всеки ден слагат на нарушители. В предлаганата за разширение зона, няма как да има друг контрол освен репатриращ, посочи още той.
„След въвеждане на платено паркиране тогава вече ще имаме много повече правомощия и ще можем да проверяваме кой има право да паркира там и кой няма“, каза Димитров.
Провокиран и от коментар на друг представител на опозицията – Иван Иванов от СЕК, че 90% от автомобилите, които и сега паркират там, са едни и същи, шефът на ОП „Транспорт“ посочи, че разлика ще има с въвеждането на зона като отново върна темата към фирмените автомобили и множеството коли след втора на бургазлии.
„Голям процент от тях са фирмени и автомобили от съседни зони на хора, които са им трета, четвърта, пета кола. И тъй като в тази част на „Възраждане“ паркирането все още е безплатно, те се възползват именно от това. Такова нещо наблюдавахме в района на „Мария Луиза“, където няколко паркинга бяха запълнени с микробуси. Естествено, че това не са лични автомобили, а фирмени. Те автоматично ще отидат някъде другаде. От другата страна на „Сан Стефано“ в „Братя Миладинови“ също е платен режима. Домакинство с пет автомобила ще освободи три паркоместа за съседа, който до момента не е успявал да паркира. Всякакви трикове се прилагат за паркиране във „Възраждане“. Наблюдавали сме практика, в която някои с три коли, маха едната, на нейно място паркира резервна, само и само да се пази паркомясто. Други пък паркират с отстояние между двете коли, за да може после при една маневра да се освободи място. Вие като съсед, не може да използвате това трето място по този начин. При въвеждането на режима тези практики няма да могат да бъдат прилагани“, убеден е Димитров.
Иванов зададе и резонния въпрос как ще се процедира при разширение на зоната в последното свободно каре, когато все още много улици там са в ремонт.
„Естествено, че ще изчакаме да приключат ремонтите на улиците и чак тогава ще ги включим в синята зона. Това беше коментирано още при предходното разширение на синята зона. Тук ще действаме на същия принцип. Даже и в момента имаме участъци от вече съществуваща синя зона, където по време на ремонта е спряно временно платеното паркиране. За пример – улица „Ивайло“. Очаква се сега и по „Дебелт“ да започне цялостен ремонт. В калта няма да се чертаят паркоместа“, отговори директорът на ОП „Транспорт“.
Единствен представител на управляващото мнозинство, който опита да убеди колегите си да подкрепят докладната бе Димитър Сотиров от ГЕРБ.
„Всички наблюдаваме, че там където се въведе синя зона, нещата много бързо се регулират. Възстановява се инфраструктурата – тротоари, зелени площи и т.н. Отделно от това, тук разбирам, че това е инициатива и на гражданите. Т.е. те виждат каква е ситуацията в районите, където вече има синя зона. Затова не смятам, че трябва да наблягаме на това, че това ще е платено. Хората искат да имат възможност дори минимална, която в момента нямат, за да могат да паркират около дома си. Така, че щом гражданите искат аз лично смятам да подкрепя“, каза той.
Въпреки това с 3 гласа „за“, 2 „против“ и 2 „въздържали се“ комисията по екология не подкрепи предложението на администрацията.
Ето и какъв ще е обхвата на двете нови подзони, които са предложени за включване в синя зона:
§1. Създава нова „Подзона 10“, в Приложение 1 „Синя зона“ към чл.14, съгласно приложена Схема на паркоместа за Зоната за платено и безплатно паркиране в гр. Бургас, заключена в участъка между ул. „Княз Борис“, ул. „Христо Ботев“, бул. „Сан Стефано“ и бул. „Уилям Гладстон“, като се обособяват следните паркоместа:
Ул. „Шейново“ – 79 бр. места, 6 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Св. Патриарх Евтимий“ – 53 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Любен Каравелов“ – 21 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Пробуда“ – 14 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Цар Самуил“ – 21 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Христо Фотев“ – 25 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Левски“ – 35 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Раковски“ – 17 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №1 – 21 бр. места;
Паркинг №2 – 22 бр. места;
Паркинг №3 – 48 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №4 – 12 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №5 – 19 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №6 – 9 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №7 – 7 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
§2. Създава нова „Подзона 11“, в Приложение 1 „Синя зона“ към чл.14, съгласно приложена Схема на паркоместа за Зоната за платено и безплатно паркиране в гр. Бургас, заключена в карето между бул. „Сан Стефано“, бул. „Уилям Гладстон“, ул. „Княз Борис“ и бул. „Мария Луиза“, като се обособяват следните паркоместа:
Ул. „Любен Каравелов“ – 103 бр. места, 4 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Пробуда“ – 79 бр. места, 3 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Цар Самуил“ – 47 бр. места, 4 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Димитър Благоев“ – 28 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Левски“ – 35 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Раковски“ – 34 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Ивайло“ – 62 бр. места, 2 бр. места за инвалиди;
Ул. „Цар Калоян“ – 60 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Ул. „Дебелт“ – 82 бр. места, 3 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания‘
Паркинг №1 – 27 бр. места;
Паркинг №2 – 10 бр. места, 1бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №3 – 7бр. места;
Паркинг №4 – 36 бр. места, 6 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №5 – 12 бр. места;
Паркинг №6 – 125 бр. места, 5 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №7 – 9 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №8 – 52 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №9 – 66 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №10 – 73 бр. места, 1 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №11 – 24 бр. места;
Паркинг №12 – 50 бр. места, 3 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №13 – 14 бр. места;
Паркинг №14 – 19 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №15 – 29 бр. места, 2 бр. места за автомобили обслужващи хора с трайни увреждания;
Паркинг №16 – 21 бр. места;