Иновативно. Влизат в ролята на учители, предлагат услугите си през социалната мрежа
Дона МИТЕВА
„Здравейте! Казвам се ….. и съм ученичка в 10. клас. Давам онлайн уроци по математика на ученици от 1-ви до 9-и клас. Харесвам математиката още от дете и ми доставя огромно удоволствие да помагам на други ученици да открият интереса си към нея. За повече информация можете да се свържете с мен на лично съобщение“.
Опитахме се да се свържем на лично с въпросната ученичка, но подобна опция в личния ѝ профил не съществува. Явно е с ограничени лични съобщения. За разлика от това обявата набира много харесвания и похвали, включително от директори на бургаски училища.
„Здравейте! Казвам се… и съм студент 4-ти курс, със специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“ в … Давам онлайн уроци по математика на ученици от 1-ви до 4-ти клас.
Подготвям ученици в 4-ти клас за НВО по математика. Доставя ми удоволствие да работя с ученици и да помагам да преоткрият „вратичките“ към математиката.
За повече информация можете да се свържете с мен на лично съобщение“.
Това са две обяви от социалната мрежа, появили се през последната седмица.
Прави впечатление, че и на втората контактът с желаещите да се възползват от услугата, се препраща към личните съобщения и не става ясно нищо за заплащане.
Преподаватели в бургаски училища потвърждават, че има опити на ученици от горните класове както безвъзмездно да помагат на по-малките, така и срещу заплащане. Говори се, че цената е твърде скромна – около 20 лева на урок, за разлика от другите частни уроци, давани от мастити, в повечето случаи, бивши преподаватели.
„Наличието на тези обяви не ме учудва. То, да ме извините, но ми прилича на случките с ботокса – всеки прави нещо.
Ако има студенти или ученици от горните класове, които са решили да изкарат по някой лев с уроци – няма да се изненадам.
Аз знам за официалната общинска програма, която насърчава студенти да влизат в детските градини и да дават отпуските на учителите. Но това си е съвсем официално и е добра практика.
Но в частния сектор да даваме уроци – колко е регламентирано или пък не, не ми се ще да навлизам в тази територия. Защото от години се знае моето крайно негативно отношение към частните уроци.
Има достатъчно образователни центрове, където може да се компенсират пропуски по различните предмети. Те са лицензирани – преподават учители и е законно. Докато часмакът е в повечето случаи на тъмно.
Явно младите хора искат да изкарат някой лев. Има предлагане – има търсене“, казва Константин Янков, регионален лидер на СБУ и преподавател по география.
По негови думи явно нишата съществува, но няма регламентация.
От написаното под двете обяви в социалната мрежа става ясно, че голяма част от родителите подкрепят подобни инициативи. Един от основните мотиви е, че децата им по-лесно разбират материята от хора, по-близки до тяхната възраст.
Вероятно, ако има заплащане, защото това си е труд – също биха го подкрепили, заради по-ниската цена.
„Проблемът е изцяло на родителите – техен е изборът. Който желае нека да се обади на въпросните обяви и да води детето си там. Ако не друго – поне ще се подбие цената на другите уроци, при утвърдените учители, където тя е 40 – 50 лв., че и нагоре“, казва синдикалистът.
Янков припомня и една друга практика, която я има от години – вътрешната търговия между съученици или ученици от едно и също училище – „аз ще ти реша задачите, напиша домашното или пък ще ти начертая чертежа, пък ти ще ми платиш“: „Вместо да се мъча с изкуствения интелект – баткото или съученикът ще ми реши задачите или ще направи другото задание вместо мене, а аз ще ги представя на учителката“, казва синдикалистът и подчертава, че това са негативни практики.
„Чудя се на изобретателността на младите хора, решили да дават уроци, но пък се чудя и на родителите, които биха се навили на този вариант на подпомагане на учебния процес“, заключава бургаският учител.