Магдалена Динева
Бургас и Южното Черноморие все по-уверено залагат на дигитализацията и свързаността на туристическите услуги. Това стана ясно по време на панелна дискусия, посветена на темата „Smart City Tourism дигитализация и свързаност на обществени услуги с туристически обекти от частен и публичен характер“. Тя бе част от TravelX Conference 2025.
Манол Тодоров, заместник-кмет на Община Бургас с ресор туризъм и спорт, сподели, че когато се говори за „смарт туризъм“, първото и най-важно нещо е удобството. Според него туристът трябва още със слизането от самолета да може лесно да се ориентира – къде да намери транспорт, как да стигне до мястото за настаняване и как да планира своето движение из региона. Всичко това трябва да е лесно, бързо и достъпно, а ако нещо му хареса – да може веднага да го закупи.
Той разкри и какви са необходимите ресурси за ускоряване на процеса на дигитализация. По думите му един от основните ресурси е финансовият. „Ние като общини търсим различни финансови инструменти, чрез които можем да обновим хардуера и софтуера. Разглеждаме това като инвестиция, а не като разход“, каза той.
Освен технологиите, според Тодоров от значение е и човешкият фактор – системите трябва да бъдат обслужвани от обучен персонал, което поставя и предизвикателството по отношение на подготовката на кадри.
Андрей Николов, заместник-кмет на Община Созопол, изтъкна, че съвременният турист очаква интегрирана, визуално ориентирана и интерактивна информация. „Всеки иска да си отвори телефона и да види къде отива – чрез снимки, видео или виртуална реалност“, сподели той. И допълни, че Община Созопол има амбицията да се сдобие именно с подобна виртуална реалност, която да предостави на туристите една 360-градусова панорама на Созопол и неговите забележителности.
Като част от усилията за дигитализация бе представен и новият онлайн портал „Go to Burgas“, който ще позволи на частни и обществени туристически обекти да продават своите услуги директно. По думите на Манол Тодоров идеята на този портал е бизнесът и местната власт да вървят заедно – премерено и координирано – за да се създаде устойчива туристическа екосистема, където всеки аквапарк, музей или културен обект може да продава своите услуги.
Акцент в портала е не само Бургас, но и всички останали общини, които се намират под неговата шапка. "Бургас е центърът, но ние сме зависими от всяка една община около Бургас. Ние сме късметлии, или може би сами сме си извоювали, да сме в прекрасни отношения с всяка една община и да работим в колаборация, което е изключително важно за туризма в целия регион", каза още Манол Тодоров.