„Совиньон блан“ измести по продажби шардонето, титулувано като царицата на белите вина
Източният черноморски район е рай за белите грозда
Моника ИЛИЕВА
Трендът easy to drink или „лесни за пиене“ от години владее пазара на вина. „ДиВес Естейт“ е малка местна изба, намираща край Ахелой, предлагаща такива вина с отлични качества. Винарната разполага със 166 дка собствени лозя, разнообразие от бели и червени сортове, между които: „Мерло“, „Каберне совиньон“, „Памид“, „Мускат отонел“ и “Совиньон блан“. Винарната прави своите вина както от чисти сортове, така и купажни. „ДиВес Естейт“ произвежда и сладки вина, отлежаващи от три до пет години в бъчви. Червеното „Мерло“ и „Мускат“ са в ограничени серии и много високо качество. „От нашите бели вина, „Совиньон блан“ се продава най-добре. Разбира се, говорим за търсене на българския пазар. То е доста комерсиален сорт, в последните 6 – 7 години измести по продажби шардонето, което бе титулувано като царицата на белите вина. Совиньонът е на първо място по продажби и търсене. Мускат правим, сухо вино, което като качество е много добро. Искам да уточня, че Източният Черноморски район е рай за белите грозда. Тази е причината мускат отонелът да става много хубав, но за жалост няма такова търсене на пазара. Продуктовата линия на винарната включва и розови вина – два вида, от сортовете „Памид“, „Мерло“ и „Каберне“ в купаж“, коментира пред „Черноморски фар“ Николай Янакиев, производствен директор на „ДиВес Естейт“ ОООД.
Николай Янакиев, производствен директор на „ДиВес Естейт“ ОООД
Средната цена на бутилка вино, произведена от „Дивес Естейт“, е 8 – 10 лева. Това е базисната цена на масовото производство. Лимитираните серии варират от 20 – 30 лева до 90 лева за бутилка.
„Като най-хубаво вино, имахме щастието да спечелим златен медал през 2014 година на престижния Decanter World Wine Awards в Лондон. Отличието бе за „Мерло“ реколта 2012 година – перлата в продуктовата ни линия. Това вино вече се продава на доста по-висока цена. Виното се казва „Мерло Барик 2012“. Бяхме произвели от него около 1000 бутилки, продавахме го за 50 лева преди медала. След него за 100 лева бутилката. Останаха около 50 – 60 бутилки и цената скочи 5 пъти. Това вино е за подарък. За хора, които си имат всичко, но такова вино не притежават. И най-вече, то има колекционна стойност“, добави Янакиев.
Като малка изба, „ДиВес Естейт“ прави около 100 тона вина годишно. Има и стари реколти. Годишно се продават от 50 до 70 – 80 хил. бутилки на родния пазар. Износът не е в голям обем. „В САЩ много се хареса сладкото вино – шери, изнасяли сме. То е с 20% захарност. За Полша изнасяме и „Мерло“, и „Совиньон блан“, в обеми от 5 – 6 хиляди бутилки за година“, конкретизира Янакиев.
Сред интересните дейности, с които допълват винения продукт, са дегустационни турове, свързан с историята, а отскоро и разновидността арома. „ДиВес Естейт“ се намира на историческия хълм Симеонова могила, свързан с една от най-епичните битки в европейското Средновековие, завършила с победата на цар Симеон Велики над византийската войска през 917 г. На мястото, разкриващо великолепна гледка към Черно море, си дават среща българската средновековна история и модерната история на българското винопроизводство. Посетителите, в голямата си част чужденци, са очаровани от епичния разказ за битката и завършват с дегустация на вината на марката. Миналото лято за първи път започват да предлагат арома тура. „Хълмът, терасиран, е със засята лавандула. Тя е от пет сорта, български. Има пътеки, по които посетителите стигат до растенията. Дава им се възможността да помиришат различните сортове лавандула. Както и да си направят особено модерните снимки в „лилаво“. Тук искам да поясня, че лавандулата е етеричномаслено растение, което не се използва в производството на вино“, обясни производственият директор на избата.
Николай Янакиев, който по професия е технолог, твърди, че чуждите туристи проявяват голям интерес към дегустацията на български сортове вина. Винарната се опитва да възроди интереса към „Памида“ – най-старият сорт, макар и да не е само български, а балкански, и от времето на траките: „Имаме наличен лозов масив, произвеждаме карапамид, който е черен и малко по-едър от обикновения, и се получава много хубаво и приятно розе. Тенденцията е към увеличаване на интереса към българските сортове. Например към „Димят“ и „Рубин“, който е създаден от „Сира“ и „Небиоло“. „Рубинът“ е хубав български сорт, условията са благоприятни за неговото отглеждане. За съжаление изчезва заради комерсиалните „Мерло“, „Каберне“ и др.“
Винопроизводството е сложен процес, а в случая „ДиВес Естейт“ затваря целия цикъл, от собствени лозя до производството на вино. „Изключително трудно е. Не се намират лесно техник-винари, кадър се създава трудно. Минават поне две-три години, за да започне да мисли като винар. Производството на вино не е на загуба, но в тези условия – пандемия и инфлация, печалбите се топят. Надяваме се на летния сезон да има туризъм, да посрещаме гости, които да консумират нашия продукт“, изрази надежда Николай Янакиев.
В производствената технология, за да направиш хубаво вино, е най-важно да имаш хубаво грозде. Лозята трябва да са добре гледани с обработки и резитби, направени като по учебник. Ако годината е благосклонна, се получават отлични резултати. Слънце и дъжд до края на месец май гарантират, че лозята са изхранени и вегетират. На зелено се редуцира добивът, защото, колко по-малко е гроздето, толкова по-качествено става виното. Свръхпроизводството на грозде не е добър показател за винарството.