Дона МИТЕВА
Математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища. Това ще позволи те да обучават едни и същи ученици до 12-и клас. Пак да има прием след седми клас, но тези ученици, които са започнали да учат от пети клас в математическите гимназии, да могат да продължат до 12-и клас без да кандидатстват отново. Това е предложението на просветното министерство. Промените в статута на учебните заведения следва да се случат чрез изменения в Закона за предучилищното и училищното образование.
"Амбицията ни е през май-юни да предложим промени в закона и се надяваме, че до есента ще бъдат приети, ако имаме политическа воля и стабилност", обяснява министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Аргумент за промените е, че една част от учениците учат в математическите и природо-математическите гимназии от пети до седми клас, но след това не успяват да продължат, въпреки че имат високи математически способности, защото общият прием е такъв, че могат да бъдат изпреварени от други ученици, които имат по-високи резултати по български език.
„ По тази идея вече започва да се работи. Последно министър Вълчев се срещна с директори и зам.-директори на математически гимназии. Идеята е добра. Няма опасност дете, което разбере, че неговото място не е в математическа гимназия да не си тръгне. Когато провиди, че не е неговото място не е затворено там, може да си тръгне.
По скоро трябва да се обърне внимание на нашата роля като педагози – да обясняваме на родителите да дават свобода на децата си, за да правят своя избор. Само да ги подкрепят и утвърждават избора им. Има голям стрес у подрастващите при фиксация от страна на родителите и болни амбиции. Това трябва да се помени“, казва Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието в Бургас.
„Не виждам драма, ако трябва да се явяват повторно на изпит тези, които са влезли от 4 клас в математическата гимназия. Няма драма, при положение, че изучават разширено математика - ще вземат изпита.
По-скоро е грешен този вариант, защото истерията след четвърти клас за влизане в Математическа гимназия ще е много голяма, особено като се разшири приема за пети клас. Тогава шансът след седми клас ще стане много малък.
Ако идеята е да се привлекат повече талантливи деца от други училища – нека се увеличи приема след 7 клас.
После тези, които ще завършат математика дали ще са приети след четвърти или след седми клас – няма никакво значение.
По-скоро трябва да се даде възможност на повече училища да разкриват т.нар математически паралелки, това което в момента правят факултативните учебни часове /ФУЧ/. Само че за тях няма осигурено допълнително финансиране – плащането е от бюджета на училището.
В момента се говори, че няма кадри, та като нямаш кадъра в масовото училище - от къде ще го намериш за специализираното. Като се разшири приема в специализираното училище – означава, че трябва да се намерят допълнително кадри - математици.
Като увеличим бройката вероятно ще падне качеството, защото нивото на тези, които влизат и то ще падне.
Ако се търси реформа, смятам, че трябва да е в друг аспект. Например в седми клас изпитите да включват модул обществени и модул природни науки и то задължително. По този начин да се учат и другите предмети, а не само български и математика за кандидатстване“, смята Константин Янков, лидер на Синдиката на българските учители в региона и преподавате по география.